کوه چرکین و رد پای زمستان

صعود به کوه چرکین (چیرچین) شهر ماکو

کوه چرکین یکی از خشن ترین کوههای شهر ماکو است که همیشه مانند کوه قارلی آب و هوای متفاوتی نسبت به سایر کوهها دارد ، ارتفاع این کوه از ۲۷۸۰ تا ۲۷۹۹ اندازه گیری شده است .

صعود به کوه ها تجربه های بسیاری به همراه دارند ، این تجربیات گاهی خوب و گاهی بد رقم میخورند . در روز ششم فروردین به سوی کوه چرکین یا همان چیرچین داغی (توجه کنیم که نام چیرچین و چرکین هر دو جدا هستند و در واقع به سمت دانیال این کوه چیرچین گفته میشود که از سمت قره خاچ بخوبی قابل مشاهده است) شهر ماکو حرکت کردیم . بیشتر مسیر برفی بود و ما نیز با بررسی وضعیت جوی هوا و شرایط صعود را از سمت روستای زیبای توریان شروع کردیم. هوای نسبتا گرم فصل باعث نرمی برف ها شده بود پا تا بالای زانو نیز در برف فرو میرفت.

کوه دیح داغ در نزدیکی روستای توریان

همه چیز زیبا و آرام بود ، کوه دیح داغ که مملو از برف کهنه زمستان بود به زیبایی زیر نور آفتاب میدرخشید. در نزدیکی چشمه مسیر چرکین بودیم که توده ای از ابر های کومولوس و کومولونیمبوس را مشاهده کردیم که در ظاهر در حال بارش از سمت کوه قارلی به سرعت به سمت کوه دیح داغ حرکت میکردند.

ابرهای بارشی در حال حرکت از سمت قارلی به توریان
در مسیر چرکین و یا همین چیرچین

با توجه به وضعیت هوا و در نظر گرفتن اوضاع سرعت خود را بیشتر کردیم و از شیب نهایی بالای چشمه شروع به حرکت کردیم تا مسیر را در میان مه و بوران گم نکنیم . در نزدیکی قله و در خط الراس قله بودیم که دچار وضعیت سفیدی کامل شدیم ، برف و بوران شدید همراه با مه همه جا را فرا گرفته بود و نهایتا تا سه متر روبرو دیده میشد تا این که به قله رسیدیم.

هوای نامساعد در ارتفاعات چرکین
هوای نامساعد در ارتفاعات چرکین Cherkīn Dāgh

بعد از گرفتن عکس و ویدئو (براتون به اشتراک میذارم) و با بررسی کامل نقشه منطقه و با استفاده از جی پی اس مسیر بازگشت رو در پیش گرفتیم ، چرا که بدون قطب نما و جی پی اس و مسیر شناسی دقیق فرود غیر ممکن بود و نهایت دید چند متر بیشتر نبود.