منشور های بازالتی و دره اصلی قیرمیزیلیخ

ستون ها و منشور های بازالتی دره قیرمیزیلیخ Volcanic Basalt charters

دره قیرمیزیلیخ Basaltic prisms of Makou به طول 3.5 کیلومتر یکی از بزرگترین سایت های بازالتی در دنیاست که حدود 30 کیلومتر از شهر ماکو فاصله دارد و در محدوده بخش آواجیق واقع شده است و اگر از شهر ماکو به این مکان سفر کنیم حدود چهل دقیقه زمان نیاز است . این دره دارای یک دره فرعی و یک دره اصلی است که هر دو از منشور های بازالتی Basaltic prisms of Makou تشکیل شده اند و ستون های آذرین Basalt Columns در همه جای این دره به چشم میخورند . در این مقاله قصد دارم به دره اصلی بپردازم و تصاویر و توضیحاتی در مورد این دره آتش فشانی بزرگ برای شما به اشتراک بگذارم .

دره منشور های بازالتی قیرمیزیلیخ در آواجیق ماکو Volcanic Basalt Columns avajig Maku
دره منشور های بازالتی قیرمیزیلیخ در آواجیق ماکو Volcanic Basalt Columns avajig Maku

منشور بازالتی چیست و ستون های آذرین به چه گفته میشود ؟

منشور های بازالتی یا ستون های آذرین به صخره ها و ستون های چند ضلعی گفته میشود که از انقباض وانجماد جریان های گدازه ای تشکیل میگردند . این منشور ها میتوانند 3 تا 8 ضلع منظم و یا نامنظم داشته باشند و معمولا بصورت موازی با یکدیگر قرار گیرند . با توجه به اینکه این صخره ها ابتدا از سطح خارجی سرد و سپس به سمت داخل که گرمتر است انجماد میابد ، این فرایند باعث شکست منظم و فاصله موازی مابین ستون ها میگردد.

ماجراجویی در ایلانلار دره سی و یا همان دره قیرمیزیلیخ

برای آغاز ماجراجویی در قیرمیزیلیخ میتوان از مسیر های مختلفی وارد دره شد ولی معمولترین آنها ابتدای دره و شیب سمت راست آلاچیق های قیرمیزیلیخ می باشد . اگر از ابتدای دره پیمایش را آغاز کنیم مسیر کمی طولانی تر است ولی آسانتر ، مسیر آغازی از آلاچیق ها دارای شیب زیاد و تخته سنگ های سست است که فرود از این مسیر باید دقت و احتیاط انجام پذیرد . از همان ابتدای مسیر منشور ها و دیواره های بازالتی کاملا مشخص هستند و جلوه گری میکنند . ستون هایی که به مرور زمان فرسایش یافته و بخشی از آن ها در نزدیکی این صخره ها انباشت شده اند .

ابتدای دره قیرمیزیلیخ آواجیق در شهر ماکو
ابتدای دره قیرمیزیلیخ آواجیق در شهر ماکو
Basalt Columns Of the Maku دیواره ها و ستون های بازالتی قیرمیزیلیخ
Basalt Columns Of the Maku دیواره ها و ستون های بازالتی قیرمیزیلیخ

از کنار دیواره اول که میگذریم ابتدای دره فرعی قیرمیزیلیخ مشاهده میگردد که در سمت شمالی دره است و در مطلبی جداگانه به آن پرداخت شده ، قابل ذکر است که شکل طولی دره قیرمیزیلیخ از غرب به شرق می باشد و با توجه به شکل مارپیچی دره سمت تابش آفتاب در طول روز مدام تغییر می یابد و این مکان معمولا آب و هوای معتدلی دارد .

منشور های بازالتی و ساختار پیچ در پیچ دره آذرین
منشور های بازالتی و ساختار پیچ در پیچ دره آذرین

توجه کنیم که تصاویر در زمان مناسب و فصول خشک سال ثبت شده اند و در فصل و زمان های بارندگی رودخانه خروشان و دره غیر قابل پیمایش میگردد ، علاوه بر این مساله قبل از حضور در این دره زیبای آتش فشانی حتما باید وضعیت آب و هوا بصورت دقیق بررسی گردد چرا که در هنگام بارندگی تمامی آب های موجود در کوهستان از طریق سیلاب ها روانه دره شده و سیل عمق دره را فرامیگیرد .

در اواسط مسیر چشمه هایی در میان ستون های آذرین و آبشاری زیبا در بین منشور های بازالتی به چشم میخورند ، بعد از این آبشار چشمه های بسیاری در میان و زیر منشور های چند ضلعی دیده میشوند که توجه آدمی را به خود جلب میکنند ، درختان و پوشش گیاهی میان دره زیبایی های دره قیرمیزیلیخ را دوچندان میکنند ولی گذشته از این همه جلوه باید جانب احتیاط را رعایت نمود چرا که ستون های آذرین مدام در حال ریزش هستند و سقوط این سنگ ها را بارها به چشم دیده ایم .

Volcanic Basalt charters ستون های سر به فلک کشیده حاصل از فعالیت های آتش فشانی
Volcanic Basalt charters ستون های سر به فلک کشیده حاصل از فعالیت های آتش فشانی

هر چه که از اواسط دره دورتر میشویم پوشش گیاهی متفاوت تر شده و دره وسیع تر میگردد البته در این میان تنگه هایی نیز وجود دارند که در صورت بالا آمدن آب عبور از آنها کار دشوار و خطرناکی خواهد بود .

در انتهای دره سیلابی بزرگ وجود دارد که رودی نیز از آن به درون دره هدایت میگردد ، هر چه به انتهای دره نزدیکتر میشویم بافت بازالتی کمتر و کمتر شده و فرسایش بیشتری دیده میشود . در ارتفاعات دره دهانه هایی دیده میشوند که شبیه به غار هستند ، این غار ها بسیار کوچک و در حد زیر سنگی هستند . در ادامه پیمایش و در نهایت دره پهن تر و به روستای ساری اوجاق منتهی میگردد .

پایان دره قیرمیزیلیخ و ایلانلار دره سی
پایان دره قیرمیزیلیخ و ایلانلار دره سی

توسط امیدرضا قهرمان زاده ، معروف به امید قهرمان Omid Ghahreman Maku,Iran

ماجراها و عکس های ماکو را در اینستاگرام ، پینترست و آپارات دنبال کنید