دره فرعی قیرمیزیلیخ و منشور های بازالتی

قیرمیزیلیخ دره ای طولانی و متشکل از منشور های بازالتی Basalt Columns of the Maku Avajig

دره قیرمیزیلیخ در سی کیلومتری شهر ماکو و در محدوده شهر آواجیق واقع شده است ، زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن حدود چهل دقیقه است . این دره دارای یک دره فرعی و یک دره اصلی است که هر دو از منشور های بازالتی تشکیل شده اند . در صورت محاسبه با جی پی اس طول دره فرعی به طول حدود صد و پنجاه متر و دره اصلی و حدود سه و نیم کیلومتر می باشد ، البته در صورت پیمایش این مقدار افزایش یافته و به مقدار تغییر مسیر ها متفاوت است .

دره قیرمیزیلیخ و منشور های بازالتی Basalt columns and Girmizilix of the maku
دره قیرمیزیلیخ و منشور های بازالتی Basalt columns and Girmizilix of the maku

منشور بازالتی یا بازالت آتش فشانی چیست ؟

بازالت ها سنگی های آتش فشانی هستند که از سرد و منقبض شدن جریان های گدازه ای بوجود می آیند ، این صخره ها معمولا به صورت ستون و منشور های آذرین چند ضلعی دیده میشوند . قطر ستون ها از چند سانتیمتر تا سه متر متفاوت است و ارتفاع آنها تا سی متر میرسد . آنها به طور معمول موازی و مستقیم هستند ، اما همچنین می توانند منحنی باشند و متداول ترین شکل آنها شش ضلعی است .

در ابتدای مسیر صخره های سر به فلک کشیده آذرین دیده میشوند و در پای این ستون ها میتوان حجم انباشته شده از منشور های بازالتی خرد شده را دید که به مرور زمان فرسایش یافته و انباشت شده اند . درون دره فرعی رودی وجود دارد که به علت بارندگی کم و نوع فصل خروشان نیست ولی هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است . پوشش گیاهی و درختان دره سالیان سال به واسطه همین رود ها رشد یافته و حیات خود را حفظ نموده اند . برای پیمایش دره باید از میان سنگ ها و صخره ها عبور کرد و مسیر پاکوب و یا مشخصی وجود ندارد . باید گفت که آب این مکان آشامیدنی است ولی بهداشتی و تمیز نیست .

Omid Ghahreman and basalt rock columns امید قهرمان و دیواره های بازالتی
Omid Ghahreman and basalt rock columns امید قهرمان و دیواره های بازالتی

میان مسیر تنگه ای دیده میشود که توسط منشور های بازالتی احاطه شده است و در صورت جاری شدن آب یا سیل در آن جای گریزی نیست . توجه کنیم که هنگام بارش باران ، حجم زیادی از آب و در نتیجه سیل از طریق سیلاب ها به درون دره هدایت میشوند پس در صورت علاقمندی برای حضور در این دره قبل از هر گونه برنامه ریزی بررسی وضعیت آب و هوا ضروری است .

بعد از عبور از تنگه شیب ها و پوشش گیاهی دیواره های آتش فشانی به چشم میخورند و شیبی پلکانی که مشرف به آبشاری زیباست . این آبشار توسط خزه ها و گیاهان پوشیده شده و ترکیبی از رنگ سبز و مشکی است و در انتها به سیلابی در بالای دره ختم میگردد . صدای پرندگان در میان صخره ها و دیواره های باریک میپیچد و بوی مطبوع خاک و رطوبت به روح انسان جلا میبخشد .

آبشار و انتهای دره فرعی قیرمیزیلیخ واقع در آواجیق ماکو
آبشار و انتهای دره فرعی قیرمیزیلیخ واقع در آواجیق ماکو

توسط امیدرضا قهرمان زاده ، معروف به امید قهرمان Omid Ghahreman Maku,Iran

ماجراها و عکس های ماکو را در اینستاگرام ، پینترست و آپارات دنبال کنید