غار آتش فشانی جویرچین Govarchin LavaTube Cave

غار آتش فشانی جویرچین یا همان تونل های گدازه ای لاواتیوب

چندی پیش پستی با عنوان غار های لاوا تیوب و تونل آذرین منتشر کردم ، غار جویرچین و یا همان گورچین Govarchin نیز یکی از غار های گدازه ای است که در نزدیکی روستای بابور واقع است . دهانه این غار آتش فشانی بسیار بزرگ است ، ورود به آن دشوار نیست و نیازی به کارگاه فنی برای فرود ندارد .

غار جورچین یا گورچین در شهر ماکو
غار جورچین یا گورچین در شهر ماکو

در عمق دهانه تونل های کوچکی وجود دارد ولی عمیق ترین آن تونل آذرین اصلیست که ارتفاع و پهنای زیادی دارد . ولی عمق و طول آن زیاد نیست . در داخل این غار موجودات زنده زیادی از جمله سوسک ها ، کرم ها ، قورباغه ها وجود دارند ولی از همه بیشتر میتوان به کبوتر های چاهی اشاره کرد چرا که اینجا مکان مناسبی برای لانه و زاد و ولد آنهاست ، در زبان ترکی به کفتر چاهی گورچین یا همان جویرچین گفته میشود و به همین دلیل نیز این غار به همین نام (جویرچین زاغاسی) نام گذاری شده است .

داخل غار تاریکی مطلق نیست و کمی نورگیری دارد با این حال در انتهای غار نیاز به نور و چراغ پیشانیست ، خاک نرم آن ترکیبی از فرسایش سنگ ها ، گرد ها و فضولات حیوانات است ، پس باید آهسته حرکت نمود و جانب احتیاط را از لحاظ بهداشتی رعایت کرد چرا که احتمال دچار شدن به بیماری های غار از جمله قارچ پوستی و یا بیماری های ریوی وجود دارد .

توسط امیدرضا قهرمان زاده ، معروف به امید قهرمان Omid Ghahreman Maku,Iran

ماجراها و عکس های ماکو را در اینستاگرام ، پینترست و آپارات دنبال کنید