مقبره و آرامگاه ساندخت

مقبره ساندخت و آرامگاه آن در نزدیکی قره کلیسا یا همان تادئوس مقدس


در مسیر کلیسای تادئوس St. Thaddeus Monastery بنای تاریخی در سمت چپ جاده به چشم میخورد که بسیاری از افراد که برای گردش به قره کلیسا یا همان کلیسای تادئوس (طاطاوس) میروند شاهد آن هستند.این مکان مقدس آرامگاه بانوی باکره به نام ساندخت است که دختر پادشاه وقت ساناتروک Sanatruk بوده .

این کلیسا Qara Kelisa یا Black Church و مقبره سان دخت در۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌ است .

مقبره ساندخت در نزدیکی کلسیای تادئوس مقدس
مقبره ساندخت در نزدیکی کلسیای تادئوس مقدس Sandukht
مقبره ساندوخت
مقبره ساندوخت

سان دخت اولین شهید مسیحیت

داستان های زیادی در مورد ساندوخت Sandukht و نحوه شهادت او وجود دارد به روایتی او در نتیجه موعظه تادئوس مقدس مسیحی شد. پدر ، پادشاه سناتروک ، با اطلاع از این ماجرا ، سعی کرد دخترش را منصرف کند. ساندوخت بر ایمان خود ثابت قدم ماند و پدرش دستور داد که او را در میان دیگر ایمانداران جدید زندانی کنند. تادئوس مقدس از زندان مخفیانه بازدید می کند ، آنها را دلجویی و تشویق می کند و به وسیله دعاهای او زنجیرهای آنها شکسته می شود.

پادشاه برای انجام آخرین تلاش ، افرادی را به زندان می فرستد تا از آنها بخواهند که به آیین بت پرستی بومی خود بازگردند. وقتی زندان بانان دیدند که زنجیرهای زندان شکسته است ، آنها نیز به سخنان تادئوس ایمان آوردند . پس از این حادثه ، پادشاه دستور داد كه همه مسیحیان به جز رسول تادئوس ، دخترش ، كشته شوند.

وعده های اغواگرانه و تهدیدهای مرگ از طرف پدرش نمی تواند شاهزاده خانم را ضعیف کند. تمام کارهای انجام شده توسط ساناتروک بی فایده بود. بکارت و ایمان شاهزاده تزلزل ناپذیر بود ، صنعتروک دستور داد دختر را بکشد. جلادی که قرار بود ساندوخت را سر ببرد ، قلب شاهزاده خانم را می زند. به مدت سه روز ، نور از آسمان بر بدن ساندوخت فرود آمد. وی پس از شهادت توسط تادئوس مقدس به خاک سپرده شد.

داخل مقبره و آرامگاه ساندخت Sandukht
داخل مقبره و آرامگاه ساندخت Sandukht

ترجمه و تحقیق توسط امیدرضا قهرمانزاده معروف به امید قهرمان Omid Ghahreman Maku,Iran

ماجراها و عکس های ماکو را در اینستاگرام ، پینترست و آپارات دنبال کنید